AED in je buurt? zo maak je flink wat reclame voor je buurtidee

 

tips van buren Robert en Monique

 

Dit voorjaar zamelden Monique en Robert uit de wijk Barsbeek in Zwartsluis in no time een groot bedrag bij elkaar voor een AED in de buurt. Ze hadden zelfs nog geld genoeg voor een reanimatietraining voor buren. Een kwestie van flink op de trom slaan, zeggen zij. Zo doe je dat!

1. pols eerst of er wel belangstelling is voor je plan

“Als je een idee hebt dat verder niemand interessant vindt, houdt het snel op. Begin daarom met je buren te polsen: zo’n reanimatie-apparaat, moestuin, buurtwinkel, deelauto of wat je ook in gedachten hebt: is dat iets voor onze buurt? Wij merkten al snel dat onze buurt positief stond tegenover een buurt-AED. Toen zijn we ook helemaal losgegaan.”

 

2. boor alle kanalen aan om je idee aan de man te brengen

“Je kan niet zichtbaar genoeg zijn als je iets voor elkaar wil krijgen in je buurt. Wij hebben onder andere in de buurkracht-app een actie aangemaakt waar buren zich konden aanmelden voor onze crowdfund actie en berichten geplaatst op Facebook en WhatsApp. We hebben ook posters en flyers van Buurkracht gekregen, die we in de buurt hebben opgehangen en achtergelaten bij huizen op strategische locaties en bij een drukkerij in begin van onze wijk.”

 

3. gebruik je eigen overtuigingskracht

“Een sterke troef was ook om persoonlijk in de hele buurt langs de deuren te gaan. Hierbij hebben we hulp gehad van ons Buurkracht team! Zodat we nog eens zelf konden uitleggen waarom we een buurt-AED belangrijk vonden, en hoe we dat dan voor ons zagen. Daarbij lieten we overal onze flyers achter, zodat buren ons verhaal nog eens konden nalezen. Al gauw zaten we boven de 150 deelnemers.”

 

4. blijf in the picture

“Op kanalen zoals Facebook en WhatsApp zakt je bericht al snel naar beneden. En ook bij je buren zelf verlies je de aandacht als je niet voortdurend van je laat horen. Wij zorgden daarom zolang we met de actie bezig waren, elke week wel weer voor een nieuw bericht in de buurkracht-app en andere kanalen. Over hoeveel deelnemers we al hadden, over het belang van een buurt-AED, over de planning. Zo bleven we lang genoeg onder de aandacht om zelfs meer dan het benodigde bedrag in te zamelen. Met als resultaat dat we onze buurt weer een beetje veiliger hebben kunnen maken.”

 

Kun je nog wel wat tips gebruiken om van jouw actie een doorslaand succes te maken? Lees dan alle tips van acht buren die een geslaagde buurtactie organiseerden.

Nieuwsgierig hoe de actie voor de buurt-AED is begonnen?

Delen: