Vijf gouden inzichten van de Buurtendag 2016

12 november 2016

Op de Buurtendag op 5 november in het Openluchtmuseum in Arnhem lieten ruim 70 buurtteamleden uit het hele land zich inspireren door elkaar, experts in duurzaam ondernemen, groepsprocessen en communicatie, en dagvoorzitter Prem. Tijdens powercolleges en workshops deden ze nieuwe ideeën op om in hun buurt de aandacht voor energiebesparing te vangen en vast te houden. Vijf opvallende inzichten en tips waar de hele buurt van kan profiteren:

Buurkracht ju4a2725 klein
V.l.n.r: jan Willem Zwang, Lise Jans, Prem, Richard Kemper, Linda Steg en Ernst van der Leij


1 Laat je niet tegenhouden door wat niet kan, kom gewoon in actie!

Volgens oprichter van energiecoöperatie Morgen Groene Energie Ernst van der Leij is de enige manier om iets te bereiken: het gewoon doen. Niks is een mission impossible. Zo wist hij zelf het eerste postcoderoosproject in Nederland van de grond te tillen en kreeg hij voor elkaar dat de regeling werd aangepast. “Stap over drempels heen en ga over tot actie. En voor buurtteams: iedereen spant zich liever in voor iets wat leuk is. Bier en gezelligheid zijn belangrijk, ook voor energiebesparing!”

2 Klimaat is vaak een belangrijkere motivatie voor gedragsverandering dan geld

Vaak wordt gedacht dat het vooruitzicht om geld over te houden het sterkste argument is om de buurt in beweging te krijgen. Niet dus. Het geeft mensen juist een goed gevoel dat ze een betekenisvolle bijdrage leveren aan het grotere geheel. CO2-reductie is daarom volgens omgevingspsychologen Linda Steg en Lise Jans van de Rijksuniversiteit Groningen een effectiever argument: “Dit blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek waarbij proefpersonen verschillende folders kregen over het controleren van hun bandenspanning: één folder hamerde op het milieueffect, één op de geldbesparing en één vermeldde verder niks. De eerste had verreweg de grootste impact.”

3 Buurtgevoel speelt een rol in jouw keuzes om wel of niet mee te doen met acties

Linda, Lise en Daniel Sloot doen onderzoek naar de succesfactoren in Buurkrachtbuurten. En dan vooral naar groepsprocessen en de dynamiek in de buurt. Lise: “Het onderzoek loopt nog, maar het ziet ernaar uit dat ook een sterk buurtgevoel kan motiveren om energiebesparende maatregelen te nemen. In buurten waar veel sociaal contact is, zijn bewoners vaker van plan om mee te doen aan een buurtactie dan in minder hechte buurten. En om daar nog meer buurtgenoten bij te betrekken. Dat suggereert dat een buurtaanpak een sterke rol kan hebben, juist om ook mensen aan te trekken die niet zo veel met energie besparen hebben.”

4 Succes creëert succes

Cabaretier Richard Kemper (van Veldhuis en Kemper) heeft voor zijn podiumcarrière zijn sporen verdiend als reclameman. Hij bracht de buurtteamleden de vuistregels van het verleiden bij. “Uitstraling is belangrijk: succes creëert succes. Laat dus zien wat je bereikt hebt, hang bijvoorbeeld spandoeken op met ‘Op nummer 19 wordt 600 euro bespaard’. Geef mensen het gevoel dat ze op een rijdende trein kunnen stappen in plaats van dat er van alles van ze verwacht wordt. Dat ze nú de kans hebben om ook mee te doen.” Polhaar-Oost is daar met z’n zonnebloemborden een mooi voorbeeld van.

5 Leer van elkaar

Jan-Willem Zwang, de drijvende kracht achter onder andere GreenCrowd, Clubkracht en evensnelladen.nl, deelde zijn visie op succesvol ondernemen in duurzaamheid. “De belangrijkste tip die ik mee kan geven aan buurtteams en hun buurten is: leer van elkaar. Als je in je buurt niet verder komt met energie besparen, kijk dan hoe andere buurten die wél succesvol zijn, het aanpakken. Als je goed luistert en de beste ideeën toepast in je eigen buurt, komt er misschien wél vaart in energiebesparing in je buurt.”

Kijk hier een foto-impressie van de Buurtendag.

Vraag het gratis Buurkracht Jaarboek aan