Regiotafel Limburg – creatief met aandacht trekken, vasthouden en in beweging brengen

16 juni 2016

Hoe krijg je de aandacht voor je Buurkrachtinitiatief? En hoe zorg je dat mensen vervolgens ook echt iets gaan doen? Met die vragen ging de helft van de deelnemers van de regiotafel op 8 juni in Thorn creatief aan de haal, terwijl de andere helft zich boog over vergelijkbare kwesties: hoe bereik je niet alleen meer buurtgenoten, maar hou je ook hun aandacht vast? De resultaten.

Schrijf al je ideeën, rijp en groen, op post-its en leg je top 3 op tafel. Met die opdracht gingen de twee groepen aan de slag. Vervolgens praatten ze over die ideeën verder: wat bedoel je hiermee? Hoe zie je dat voor je? Voer voor de twee tekenaars die elk voor één groep een samenvattende tekening maakten. Aan de hand waarvan de groepen hun ideeën weer aan elkaar presenteerden. Dat ging ongeveer zo.

Groep 1: hoe trek je de aandacht en hoe zet je mensen aan tot doen?

Alle ideeën samengevat in één tekening

 

  • Zet alle middelen in die je kunt verzinnen. Schreeuw het van de daken. Als het lukt: zet bekende buurtgenoten in, of bn’ers. De burgemeester. Of desnoods de paus. Zo trek je de aandacht.
  • Betrek scholen bij je initiatief. Als de kinderen enthousiast worden over energie besparen, volgen hun ouders vanzelf.
  • Organiseer een bijeenkomst. Of misschien nog wel beter: haak aan op een andere bijeenkomst. Een kienavond bijvoorbeeld. Kun je meteen wat kleine maatregelen presenteren én uitdelen. Zoals een set ledlampen, een bespaarkalender of een energiepakket.
  • Heb je de aandacht en wil je vervolgens dat huishoudens ook echt iets gaan doen? Organiseer dan bijvoorbeeld een openhuizenroute waar mensen die al maatregelen hebben genomen laten zien aan buurtgenoten wat dat oplevert.
  • Zorg voor persoonlijk advies op maat. Dat werkt beter dan algemene verhalen. En geef er direct het financiële plaatje bij: wat kost het en wat levert het op? Zo concreet mogelijk. Als dat helder is, wordt de drempel om in actie te komen lager, want wie zich er niet in verdiept, overschat vaak de kosten van maatregelen.
  • Wil je nog meer mensen bij je acties en activiteiten betrekken? Maak dan vooral zo veel mogelijk gebruik van social media. Facebook, Twitter, Nextdoor, prima manieren om je buurt te bereiken.

Groep 2: hoe bereik je meer mensen en hoe hou je de aandacht vast?

Alle ideeën samengevat in één tekening

 

  • Een goede start begint met persoonlijk contact. Als je buurt het toelaat, bel dan bij iedereen aan om uit te leggen wat je van plan bent en hoe je dat gaat doen.
  • Informeer zo veel mogelijk buurtgenoten. In een voorlichtingsbijeenkomst, maar het kan bijvoorbeeld ook op het buurtfeest of tijdens een borrel.
  • Het milieu is belangrijk, maar wat overtuigt mensen nou echt? De meesten zijn nog steeds het gevoeligste voor het argument dat energie besparen geld oplevert. Maak het financiële plaatje dus inzichtelijk.
  • Zorg dat je meteen een concrete actie hebt. Of buurtgenoten in elk geval direct iets te bieden hebt. Zoals een bespaarkalender. Of de mogelijkheid om warmtebeelden van hun huis te laten maken. Dan wordt het meteen concreet.
  • Vergeet de kleine maatregelen niet zoals ledverlichting en stand-by-killers. Daar kunnen bewoners al een mooi begin mee maken.
  • Heb je al een of meerdere acties gedaan in de buurt? Blijf je successen rondvertellen en delen.
  • Denk ook aan de verre toekomst: vertel kinderen waarom energie besparen belangrijk is.
  • En voer een wedstrijdelement in. Roep bijvoorbeeld elke maand een Mr of Ms Energy uit. Dat is dan de buurtgenoot die het meeste heeft gedaan aan het eigen energieverbruik of om energie besparen in de buurt te bevorderen.

Tekeningen: LOT of Illustrations.

Javascript uitgeschakeld

Om Buurkracht.nl te bekijken moet JavaScript ingeschakeld zijn. Het lijkt er echter op dat JavaScript is uitgeschakeld of niet wordt ondersteund door je browser. Schakel je JavaScript in door je browseropties aan te passen en het opnieuw te proberen.

Hoe tevreden bent u met deze pagina?

Bedankt!

Uw feedback is met succes verstuurd.

Feedback?