Nieuwe ideeën voor Buurkracht

10 mei 2015

Midden in april kwamen zo’n vijftig initiatiefnemers, energie-experts, Buurkracht-medewerkers, ontwerpers, onderzoekers en beslissers in Den Bosch bij elkaar om samen nieuwe, creatieve ideeën te bedenken. Ideeën die Buurkracht nog beter en aantrekkelijker kunnen maken. Het borrelde en bruiste, en er kwam heel wat los.

Buurkracht 150507 cocreatie dsc 0020 klein bew
Nieuwe ontwerpen

De bijeenkomst, een ‘cocreatiesessie’, vormde het voorlopige sluitstuk van een onderzoek in een aantal Buurkrachtbuurten. Daar vroegen we de bewoners zelf hoe we nóg meer uit Buurkracht kunnen halen. Via straatinterviews, logboekjes en persoonlijke gesprekken haalden we informatie op bij de echte Buurkrachtfans, maar ook bij mensen die er niets mee hebben. Met als doel: achterhalen wat ervoor nodig is om ook mensen die nu nog niet meedoen te bereiken om samen energie te besparen. En om te zorgen dat nog meer mensen die zich hebben aangemeld op de website, daadwerkelijk overgaan op energie besparen.

Effe buurten

Tijdens de cocreatiedag ging het bonte gezelschap met de belangrijkste inzichten uit het onderzoek aan het werk. Djoera Eerland, onderzoekmarketeer bij Buurkracht: “Een groepje boog zich bijvoorbeeld over de vraag: hoe maken we van energie besparen meer een beleving dan een rationele afweging? Uit het onderzoek kwam namelijk naar voren dat Buurkracht het financiële voordeel van energiebesparing sterk benadrukt. Terwijl voor veel mensen juist andere argumenten zwaarder wegen. Die voelen zich meer aangesproken emotionele aspecten zoals comfort, gezelligheid of de wereld netjes achterlaten. Een groepje had daarvoor ‘effe buurten’ bedacht: een soort openhuizenroute waarbij trotse deelnemers hun huis openstellen. Zodat hun buren zelf kunnen ervaren hoe lekker stil het er is dankzij de dubbele ramen, of hoe aangenaam warm. Of hoe snel de meter terugloopt met zonnepanelen op het dak.”

Kidskracht

Een ander groepje ging aan de slag met het inzicht dat mensen bij Buurkracht in eerste instantie denken aan grote maatregelen die een behoorlijke investering vragen. En dat dat weleens afschrikt. Meer aandacht voor kleine, eenvoudige maatregelen zou de drempel kunnen verlagen. Ook daar kwamen leuke, creatieve ideeën uit, zoals een Bespaarkalender, waarin je van alles kunt afstrepen of juist bestickeren, van brievenbusborstels tot ’s avonds de gordijnen dichtdoen. Zelf zat ik in het groepje dat moest bedenken hoe we meer jonge gezinnen bij Buurkracht kunnen betrekken. Die gezinnen staan vaak niet afwijzend tegenover Buurkracht, maar ze hebben het gewoon heel druk. Wij hebben allerlei manieren bedacht om juist die kinderen in stelling te brengen: Kidskracht. Dat ze bijvoorbeeld met toolkits thuis aan de slag kunnen en prijsjes kunnen winnen. En zo hun ouders ook in beweging krijgen.”

Iedereen bedankt

Niet alleen Djoera, alle deelnemers aan de cocreatiesessie hebben er veel energie van gekregen. “Er zijn heel veel originele ideeën uitgekomen. Die toch ook realistisch zijn, want dat is ook belangrijk. Ik wil iedereen die erbij was dan ook hartelijk bedanken, namens het hele Buurkrachtteam. We gaan nu intern en samen met het onderzoeksbureau keuzes maken en een stappenplan uitwerken. Een deel van de ideeën zullen we dus zeker in de praktijk gaan brengen.”

Ook meedenken?

Heb jij ook ideeën om Buurkracht verder te verbeteren? Of wil je ook meedenken? Mail dan naar djoera@buurkracht.nl.

Lenteactie: vraag het je buren

Een bijeenkomst bij jou in de buurt?