Het geheim van succesvol verduurzamen met je buurt

07 november 2014

In 2007 zette Brendan de Graaf zijn goedlopende installatiebedrijf aan de straat om in 2008 directeur te worden van TexelEnergie. Een bedrijf dat toen nog vooral een idee was. “Iedereen dacht dat ik gek geworden was. Totdat het een succes werd.” Zijn tips voor de buurten van Buurkracht. Bekijk ook het video-interview met Brendan de Graaf.

Buurkracht brendan de graaf 2044 klein
Brendan de Graaf

Brendan werd in de kroeg gevraagd om mee te doen aan het eigen duurzame-energiebedrijf op Texel. “We hadden het erover dat Texel gas en elektriciteit kreeg via kabels en leidingen naar het vasteland. Dat op die manier zo’n dertig miljoen euro per jaar naar de overkant vloeide. ‘Laten we het zelf gaan regelen’, riep iemand. Het leek me wel leuk, dus ik zei ja.” En zo gingen ze met 12 pioniers aan de slag. Brendan kreeg de voortrekkersrol toebedeeld; van de ene op de andere dag was hij directeur van een energiebedrijf in oprichting. “Het was een geweldig leuk groep.”

Ondertussen zijn we zeven jaar verder. TexelEnergie heeft op het eiland een flink marktaandeel. Brendan is inmiddels directeur van de Duurzame Energie Unie, een ‘shared service center’ voor lokale duurzame energie-initiatieven zoals TexelEnergie. Ook dat loopt goed. Het geheim van succesvol verduurzamen in een kleine gemeenschap volgens Brendan:

1 Spreek mensen aan op lokale waarden

“Om mensen mee te krijgen en weerstanden weg te nemen, moet je ze aanspreken op wat zij belangrijk vinden. Op Texel was dat, naast besparen, vooral: het zelf doen. Onafhankelijk worden van de overkant. Wij vinden die ‘overkanters’ best aardig, maar die kabel naar de overkant, dat was toch jammer. Onze boodschap was dus: we gaan het zelf doen, geld terughalen en verduurzamen. Dat sprak aan. En zo heeft elke buurt en elk dorp wel iets waar je mensen mee over de streep kunt trekken.”

2 Herhaal je verhaal

“Wil je je plannen echt tussen de oren krijgen, dan moet je je argumenten structureel herhalen. Op alle mogelijke manieren. En zo veel mogelijk gebruikmaken van gratis publiciteit. Probeer dus steeds nieuwe haakjes te vinden waar je je verhaal aan kunt ophangen, blijf aandacht vragen via sociale media, geef voorlichtingsavonden en zoek contact met de (lokale) pers.”

3 Maak je beloftes waar

“Treed pas naar buiten als je er klaar voor bent. Toen wij op Texel uiteindelijk naar buiten traden, kregen we meteen een volle pagina in de krant. Daarna stroomden er meer aanmeldformulieren binnen dan mijn brievenbus aankon. Dan moet je wel zorgen dat je al die aanmeldingen ook kunt opvolgen, dat er zichtbare vervolgstappen komen. Anders ben je de interesse meteen weer kwijt.”

4 Gewoon doorgaan en genieten

“Het is pionieren en pionieren is vallen en opstaan. Je loopt tegen van alles aan. Zelf had ik bijvoorbeeld nooit verwacht dat het aanvragen van vergunningen, bijvoorbeeld voor eigen opwek, zo complex en zwaar zou zijn. Op die momenten moet je toch doorgaan. Dat geldt ook voor buurtteams die er misschien niet in één keer in slagen om buurtgenoten in beweging te krijgen. Daarom is het ook zo belangrijk dat je het leuk vindt wat je doet. Dan heb je ook meer uithoudingsvermogen en haal je uiteindelijk heel veel positieve energie uit je inspanningen.”

Brendan de Graaf is nu directeur van de Duurzame Energie Unie.

Meer informatie

Buurkracht organiseerde onlangs een Buurtendag voor buurtteamleden waar onder meer Brendan de Graaf zijn verhaal deed. Weten wat daar allemaal werd besproken? Kijk dan hier verder. Contact opnemen met Buurkracht kan via service@buurkracht.nl en 088 857 22 00 (lokaal tarief).

Meer over de Buurtendag 2014: Kom naar de buurtendag.

Winteractie: vraag het je buren

Een bijeenkomst bij jou in de buurt?