Communicatiemiddelen om jouw energie-actie bekend te maken

01 januari 2017

Persoonlijk contact is de effectiefste manier om je verhaal over te brengen. Maar er zijn altijd mensen die je op die manier niet bereikt. En bovendien, de kracht zit in de herhaling. Met deze communicatiemiddelen (low budget!) is jouw boodschap niet te missen.

Wil je meer weten? Bekijk hier het overzicht van tips voor samen activiteiten ondernemen.

Kies zo veel mogelijk voor persoonlijk contact

1. Social media en buurtapps

Zet je eigen Twitter-, Facebook-, LinkedIn-, Instagram- of welk account dan ook in om ruchtbaarheid aan je ideeën, plannen en successen te geven. Of maak een nieuw account aan voor je initiatief waar je zo veel mogelijk buurtgenoten voor uitnodigt. Elke volger en elke ‘like’ is meegenomen. En kan weer nieuwe volgers en likers op je spoor brengen. Een app in de buurt zoals Next Door of Whatsapp is natuurlijk ook een prachtig middel om buurtgenoten te bereiken.

2. Persbericht voor lokale media

Met een persbericht kun je je buurt informeren over je plannen om samen met de buurt energie te besparen, een actie of bijeenkomst aankondigen of bijvoorbeeld successen en mijlpalen delen. In elke buurt woont wel een tekstschrijver of iemand die gewoon goed kan schrijven en het leuk vindt om daarbij te helpen. En redacties van lokale kranten, wijkbladen en blaadjes van de buurtvereniging zijn vaak heel blij met kant-en-klare kopij. Ook websites die nieuws uit jouw buurt publiceren, bijvoorbeeld van de wijkraad, de buurt-, voetbal- en carnavalsvereniging, kun je natuurlijk je bericht aanbieden. Je hebt de grootste kans op plaatsing als je persoonlijk contact opneemt. Een leuke foto bij je persbericht kan flink helpen.

3. Buurtbrief, -kaart of buurtfolder

Met een brief, kaart of folder voor je buurt heb je iets tastbaars om achter te laten als je langs de deuren gaat, om te bezorgen bij mensen die niet thuis zijn, of om huis-aan-huis rond te brengen. En het is een kleine moeite. Behalve een goede schrijver vast ook wel iemand te vinden die handig is met een lay-outprogramma. En een buurtgenoot met een knappe kleurenprinter. Anders is de kopieerwinkel nooit ver weg. Kleine waarschuwing: probeer niet te veel te vertellen in één keer. Hoe minder boodschappen je verpakt, hoe beter die blijven hangen. Beperk je dus tot je belangrijkste punt. En maak dat zo concreet en persoonlijk mogelijk.

Tip: peil meteen de behoeften en wensen in de buurt

Wil je met je acties aan sluiten op wat er leeft in de buurt, laat dan bijvoorbeeld een korte vragenlijst achter bij je buurtgenoten. Of verspreid een formulier waarop ze heel makkelijk kunnen aangeven wat zij interessante besparingsacties zouden vinden. Het wordt vaak gewaardeerd als je de resultaten ook weer terugkoppelt aan de mensen die hebben gereageerd. 

4. Poster of spandoek

Maak tamtam voor je actie met posters achter de ramen en spandoeken in de tuinen of bij de ingang van de wijk. Probeer op te vallen met een prikkelende tekst of een in het oog springend beeld. Of laat zien wat je bereikt hebt, hang bijvoorbeeld spandoeken op met ‘Op nummer 19 wordt al 600 euro per jaar bespaard’. Zo kun je mensen laten zien dat ze op een rijdende trein kunnen stappen en dat de bespaarwinst ook voor hen in het verschiet ligt. Ook voor deze middelen geldt: het hoeft niet veel te kosten. Een A3-printer is altijd wel ergens beschikbaar en met een paar lakens en wat touw kom je al een heel eind met een spandoek.

5. Bijeenkomst

Om zo veel mogelijk mensen uitgebreid over je plannen te vertellen, zijn bijeenkomsten heel geschikt. Bijvoorbeeld om je buurt te informeren over je ideeën of over de energiebesparingsmogelijkheden in de buurt, of als je concrete acties wil presenteren. Daar kun je ook leveranciers bij uitnodigen om hun aanbod toe te lichten en materialen te laten zien. Vergeet niet dat het ook gewoon gezellig kan worden: je kunt je verhaal heel goed verpakken in een nieuwjaarsborrel, buurtbarbecue, kennisquiz of zomerfeest.

Ondersteuning van Buurkracht

Als jouw buurt een Buurkrachtbuurt is, helpt Buurkracht je met allerlei communicatiemiddelen om je buurt te enthousiasmeren. Meer weten? Neem contact op met service@buurkracht.nl.

Javascript uitgeschakeld

Om Buurkracht.nl te bekijken moet JavaScript ingeschakeld zijn. Het lijkt er echter op dat JavaScript is uitgeschakeld of niet wordt ondersteund door je browser. Schakel je JavaScript in door je browseropties aan te passen en het opnieuw te proberen.

Hoe tevreden bent u met deze pagina?

Bedankt!

Uw feedback is met succes verstuurd.

Feedback?