Buurtbegeleider voor de klas (deel 2)

13 februari 2016

Koelt heet water sneller af in een metalen kom of een plastic beker? Wat is het verschil in stroomverbruik tussen gewone gloeilampen en ledlampen? Op verschillende scholen in Twente heeft onze eigen buurtbegeleider Martijn Kolkman al voor de klas gestaan om leerlingen zelf met warmte en elektriciteit te laten experimenteren.

Buurkracht 20160107 114816 006 klein
Martijn en een van 'zijn' klassen

Martijn is buurtbegeleider voor Buurkracht via Cogas, de netbeheerder in grote delen van Twente. “Vanuit Cogas Duurzaam BV ondersteunen we Energiecoöperatie Hof van Twente”, vertelt Martijn. “Daar valt weer een werkgroep educatie onder die gastlessen aanbiedt op scholen over warmte, elektriciteit en vervoer. Met als doel om kinderen al vroeg op een leuke manier energiebewustzijn bij te brengen. Zodat ze begrijpen waarom ze de deuren en ramen in de winter dicht moeten houden en beter het licht uit kunnen doen als ze de kamer uit gaan. En daar ook thuis op gaan letten. Toen mij gevraagd werd om ook af en toe zo’n gastles te geven, zei ik geen nee.”

Leuk aandenken

De lessen die Martijn verzorgt, zijn informatief en de kinderen – voornamelijk groep 4 tot en met 6 - doen vooral veel proefjes. “Dat vinden ze mooi. In de lessen over elektriciteit meten ze bijvoorbeeld hoeveel stroom verschillende apparaten verbruiken. In de warmtelessen testen ze zelf hoe goed materialen warmte vasthouden, door de temperatuur van warm water in verschillende soorten bekers aan het begin en het eind van de les te meten. “En laatst mochten ze een tekening maken die met de les te maken heeft. De mooiste wordt de opdruk op een T-shirt waarvan de hele klas er een krijgt. Zo houden de leerlingen er ook nog een leuk aandenken aan over.”

Ook Buurkracht in de klas? Stuur ons dan een berichtje.

Speel het gratis energiespel

Een bijeenkomst bij jou in de buurt?